Absurdalny wynik poprawienia omyłki rachunkowej
r.pr. Dariusz Ziembiński
Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), dalej jako „ustawa Pzp”, zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej jednolicie przyjmuje się, że ww. narzędzie naprawcze znajduje zastosowanie w sytuacjach, w których działanie arytmetyczne wykonawcy dotknięte jest błędem. Jednak kluczowe jest poprawne ustalenie czy dana sytuacja jest oczywista. I tu również z pomocą przychodzi orzecznictwo Izby, w którym zauważa się, iż oczywistość takiej omyłki musi być możliwa do stwierdzenia na pierwszy rzut oka dla przeciętnego człowieka i nie budzić wątpliwości, że to wynik określonego działania matematycznego został określony wadliwie. Standardowo więc omyłka rachunkowa polega na wadliwym wykonaniu obliczeń lub leży w sposobie przeprowadzenia działania matematycznego, co oznacza, że dane do obliczeń są przyjęte prawidłowo, a błąd polega na niewłaściwym przeprowadzeniu działania arytmetycznego, co prowadzi do niewłaściwego wyniku.
Jednak taka standardowa procedura nie zawsze się sprawdzi i aby doprowadzić ofertę do zgodności z wolą wykonawcy może okazać się konieczne zastosowanie trybu poprawienia oferty w ramach tzw. innej omyłki, o czym mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.