Nieprawdziwe informacje królują – KIO detronizuje
Aby możliwe było zastosowanie względem wykonawcy sankcji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:
- przedstawione przez wykonawcę informacje muszą być informacjami wprowadzającymi zamawiającego w błąd;
- są to informacje, które dotyczą oceny braku podstaw do wykluczenia, spełnienia warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji w przypadku postępowań dwuetapowych, np. przetargu ograniczonego (art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp) lub mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego (art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp);
- przedstawienie informacji nastąpiło w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa (art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp), względnie lekkomyślności lub niedbalstwa wykonawcy (art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp).
Zarówno w przypadku art. 24 ust. 1 pkt 16, jak i pkt 17 ustawy Pzp ustawodawca wskazał na „wprowadzenie zamawiającego w błąd” jako skutek działania wykonawcy.