Określenie zakresu dopuszczanej równoważności
Art. 29 ust. 3 ustawy Pzp, stanowi, że przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzują produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny”. Jednak trzeba pamiętać, że z każdym opisem przedmiotu zamówienia łączy się obowiązek jego opisania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, a więc że przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zamawiający nie stosujący się o tych reguł, może mieć w postępowaniu postawiony zarzut, iż jedynie pozornie dopuszcza możliwość składania ofert z produktami równoważnymi.