Opracowania

Prezes UZP o konflikcie interesów pracowników zamawiającego z potencjalnym oferentem

28/06/2018

Zasady wyłączenia osób wykonujących z ramienia zamawiającego czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a zatem od dnia ogłoszenia są uregulowane w ustawie. Nie jest jedynie wprost określone zachowanie członków komisji przetargowej i kierownika zamawiającego na etapie kiedy przetarg nie jest jeszcze ogłoszony, ale przecież właśnie wtedy kształtują się jego najistotniejsze elementy, jak: warunki udziału w postępowaniu, opis przedmiotu zamówienia, czy projekt umowy w sprawie zamówienia publicznego. I tutaj warto dodać, że ustawa przewiduje dotkliwe sankcje za udział w przygotowaniu postępowania ale dla wykonawcy. Wydaje się więc że jest to niedopatrzenie ustawodawcy ale raczej należy sądzić że ustawodawca wierzył w etykę pracowników zmawiającego, że będą wiedzieli co zrobić gdy przygotowują postępowanie wiedząc że o nie będzie ubiegać się wykonawca w jakikolwiek sposób z nimi powiązany.

Zarabianie na karach umownych płaconych przez wykonawcę

24/06/2018

Ustalenie wysokości kar, tak jak i ustalenie warunków udziału w postępowaniu, czy opisu przedmiotu zamówienia jest wyłącznym uprawnieniem zamawiającego i jedynym ogranicznikiem w tym zakresie jest zasada proporcjonalności i równego  traktowania wykonawców. Kara umowna oczywiście pełni różne funkcje, w tym dwie główne. Pierwsza, jest to funkcja odszkodowawcza, druga to funkcja prewencyjno-represyjna, motywującą dłużnika do wykonania świadczenia zgodnie z ustalonymi w umowie warunkami jakościowymi i w oznaczonym w umowie terminie. Zatem uprawnienie zamawiającego do ustalenia wysokości kar umownych i okoliczności ich nałożenia nie jest nieograniczone. Ma przede wszystkim uwzględniać wysokości ewentualnej szkody, spowodowanej nieterminowym wykonaniem zamówienia lub jego części. To funkcja odszkodowawcza jest tą funkcją podstawową, dlatego też z reguły zawiera ona w sobie wszystkie inne funkcje w tym funkcję prewencyjno-represyjną. W żadnym razie ustalona wysokość kary umownej, okoliczności jej naliczenia nie mogą być formą dodatkowego zarobkowania zamawiającego.

Nonszalanckie kryterium oceny ofert

23/06/2018

W prowadzonym postępowaniu zamawiający dokonał włączenia do okresu rękojmi udzielanego na przedmiot zamówienia także rękojmi dla oznakowania cienkowarstwowego i grubowarstwowego drogi, w sytuacji gdy okres technicznej żywotności dla oznakowania poziomego cienkowarstwowego wynosi maksymalnie 3 lata, a dla oznakowania grubowarstwowego maksymalnie 5 lat. Okresy te są maksymalnymi okresami żywotności tego typu oznakowań, co wynika ze specyfikacji technicznej. Sprawa która zajęła się Krakowa Izba Odwoławcza niewątpliwie przełoży się na inne postępowania, zwłaszcza na roboty budowlane, gdzie zamawiający wymaga wydłużenia terminów gwarancji lub rękojmi, ponad żywotność elementów składających się na przedmiot zamówienia.

Uwagi GRUPY KZP do koncepcji NOWEGO PZP

19/06/2018

W koncepcji nowego Prawa zamówień Publicznych przygotowanego wspólnie przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Urząd Zamówień Publicznych, dość ogólnie ale też bardzo celnie zidentyfikowano problemy obecnie funkcjonującego systemu zamówień publicznych i przewidywany kierunek zmian. przewidziano wprowadzenie ogólnych przepisów dotyczących systemu i zasad kontroli udzielania zamówień publicznych.

Projekt jest obecnie poddany bardzo szerokim konsultacją, w które również włączyła się GRUPA KZP, zmotywowana tym, że większość obszarów które identyfikowała we wrześniu i październiku ubiegłego roku, znalazła się w koncepcji, i co jeszcze ważniejsze kierunkowo zaproponowano rozwiązania o jakich postulowała GRUPA KZP.
Konsultacje wciąż trwają zatem wciąż oczekujemy na Państwa propozycje i uwagi, do końca czerwca 2018r.

 

W załączeniu przedkładamy dokument przygotowany przez GRUPĘ KZP jako zachęta i może inspiracja dla Państwa.

Wątpliwy samodzielny charakter ofert i bezczynność zamawiającego

18/06/2018

Oczywiście oferenci nie mają obowiązku, ani interesu w poinformowania zamawiającego o ewentualnych powiązaniach z innymi oferentami startującymi w tym samym przetargu lub jego części. Ala każdy sygnał docierający do zamawiającego lub logiczne myślenie powinno skłonić przez cały czas trwania postępowania, do wyjaśnienia powiązań, w konsekwencji traktować  daną ofertę lub oferty jako co najmniej wątpliwe w swej wiarygodności. Jednak dopóki nie ma przesłanek wskazujących na to, że oferty złożone przez powiązanych oferentów zostały skoordynowane lub uzgodnione, zamawiający nie może działać automatycznie i ich eliminować. W sposób szczególny trzeba podkreślić, iż zawsze na zamawiającym spoczywa obowiązek zagwarantowania równego traktowania oferentów i przejrzystości postępowania, a niewątpliwie udział powiązanych oferentów działa na szkodę pozostałych, wypaczając wymaganą między nimi konkurencję. Zatem nie do zaakceptowania jest bierna postawa zamawiającego ale nawet przy błahym sygnale konieczna jest stosowna weryfikacja i ocena stanu faktycznego i prawnego.

Niebezpieczne są niedoskonałości wykazu osób

17/06/2018

W przypadku gdy zamawiający w dokumentacji postępowania ustanowi warunek udziału w postępowaniu dotyczące wymaganego od wykonawcy personelu, to wykonawca winien składając zamawiającego oświadczenie w tym zakresie, czy to w JEDZ czy też w wykazie osób dołożyć należytej staranności

Państwo działa na szkodę Skarbu Państwa, przez brak przez kolejny rok Platformy e-Zamówienia?

14/06/2018

Za komunikatem Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: „Strategia na rzecz e-zamówień”, znak COM92012 179 final, Bruksela, dnia 20.04.2012Instytucje zamawiające, które wprowadziły elektroniczne zamówienia, osiągają zazwyczaj oszczędności pomiędzy 5 a 20%. Oznacza to szybki zwrot kosztów inwestycji. Biorąc pod uwagę rozmiar całego rynku zamówień publicznych w UE, każde 5% oszczędności to nawet dodatkowe 100 mld EUR w budżetach publicznych. Elektronizacja zamówień publicznych pozwoli na poprawienie transparentności oszczędności tak po stronie publicznej i prywatnej.

W mozole powstaje nowa koncepcja krajowego systemu zamówień publicznych

07/06/2018

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wraz z Urzędem Zamówień Publicznych uzewnętrznili ramy koncepcji nowego krajowego systemu zamówień publicznych i już po pierwszej lekturze można stwierdzić, że wszyscy powinni być zadowoleni.

 

W dokumencie tym czytamy, że

Poprawa jakości zamówień publicznych, zwiększenie ich konkurencyjności i innowacyjności oraz wykorzystanie ich jako ważnego elementu polityki rozwojowej kraju – to główne cele koncepcji nowego Prawa Zamówień Publicznych oraz założeń Polityki Zakupowej Państwa, przygotowanych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych. Oba dokumenty są spójną propozycją zmian w systemie oraz procesach zakupów publicznych i stanowią kompleksową odpowiedź na potrzeby rynku.

Corocznie nawet ćwierć biliona złotych (od 170 do 240 mld zł) jest wydawanych w ramach systemu zamówień publicznych. W 2016 roku zamówienia te odpowiadały równowartości ok. 9,4% PKB. Proponowane zmiany mają stanowić ramy dla wydajnego dysponowania pieniędzmi publicznymi. Ich celem jest także poprawa jakości procesów zamówień publicznych oraz zwiększenie ilości zamówień realizujących strategiczne cele państwa (społecznych, innowacyjnych, zielonych). Ważnym elementem jest także zwiększenie udziału w zamówieniach firm z sektora MŚP m.in. poprzez uczynienie procedur bardziej przyjaznymi dla przedsiębiorców.