Opracowania

Lobbysta i quasi-lobbysta. Uwaga, możesz nim być Ty!

04/06/2018

Od października 2017r. do stycznia 2018r. zostały przedstawione cztery kolejne projekty ustawy o jawności życia publicznego. Jednym z aspektów, które ustawa ta rewolucjonizuje, jest regulacja tycząca się zawodowego lobbingu oraz wprowadzenie nowej kategorii „podmiotu zaangażowanego”. Choć regulacje, omawiane w niniejszym artykule, wciąż pozostają w fazie projektu, i choć spotykają się one z powszechną krytyką zainteresowanych środowisk, to jednak należy spodziewać się, że główne założenia projektu ustawy zostaną jednak uchwalone. Warto zatem sprawdzić, czy w ramach prowadzonej działalności czy czynności faktycznych ustawodawca nie sklasyfikował Państwa (osobę fizyczną lub podmiot) jako quasi-lobbystę, tj. jako „podmiot zaangażowany”. Jeżeli tak, ciąży na Państwu szereg nowych, uciążliwych obowiązków, zabezpieczonych dotkliwymi sankcjami.

W piątek trzynastego – obligatoryjny compliance w środku wakacji – zaczną działać horrendalne kary

23/05/2018

Kilkakrotnie wskazywaliśmy, że wiosna i lato 2018 roku będą gorącym okresem dla przedsiębiorców, nie tylko z uwagi na temperaturę powietrza na zewnątrz. Jednocześnie wiele mówi się i pisze o konieczności wdrożenia RODO dotyczącego ochrony danych osobowych, które zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r.

Tymczasem, dość bezgłośnie została uchwalona przez Parlament i podpisana przez Prezydenta ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (poz. 723, dalej „ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy”), chociaż dotyczy ona tak instytucji publicznych jak i przedsiębiorców.

Ustawa ta zacznie obowiązywać w środku wakacji, kiedy tępo życia przedsiębiorców jest jednak w urlopowym trybie i bardzo łatwo będzie nie zauważyć nowych obligatoryjnych obowiązków, które obarczone są naprawdę bardzo wysokimi karami. Tak więc zainteresowani mogą nie zauważyć, że stracili czas na dostosowanie swoich organizacji i administracji do nowych i rygorystycznych przepisów.

Rzeczpospolita Polska zdążyła z przyjęciem ustawy o ochronie danych osobowych przed wejściem w życie RODO

23/05/2018

Jak powszechnie wiadomo przed nami wielki dzień, o którym dużo się mówiło i pisało, tj. dzień 25 maja 2018 r. W dniu tym wchodzi w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), czyli tzw. RODO. Z uwagi na fakt, że rozporządzenie jest aktem bezpośrednio stosowanym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, nie trzeba dokonywać jego implementacji, aby zaczęło ono obowiązywać. Niemniej jednak, pewne szczegółowe regulacje – chociażby w zakresie praw i obowiązków organu odpowiedzialnego za ochronę danych osobowych czy też tryb dochodzenia ochrony praw wynikających z RODO wymagały krajowego doprecyzowania.

Wydawało się, że polski ustawodawca nie zdąży z przyjęciem stosownego aktu prawnego uzupełniającego, wspierającego RODO, wprowadzającego mechanizmy pozwalające na jego praktyczne stosowanie. Jak to zostało już wielokrotnie wykazane w praktyce Parlament potrafi działać na ostatni moment i przyjmować obowiązujące regulacje w terminie w jakim nie można się z nimi szczegółowo zapoznać, a tym bardziej do nich przygotować, a nie być zaskakiwanym rozwiązaniami, które już de facto obowiązują.

Fikcyjna dolegliwość przepisów dotyczących podwykonawstwa w PZP

21/05/2018

Od blisko dwóch lat olbrzymie kontrowersje wzbudza okoliczność, jaką rangę należy przypisać informacji o podwykonawstwie, która stanowi część niemalże każdego formularza ofertowego. Czy oświadczenie tyczące się podwykonawstwa stanowi część oferty sensu stricto czy też jest to niewiążąca informacja, a jakiekolwiek niezgodności w tym zakresie nie może stanowić podstawy do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP? Czy skoro można nie podawać nazw (firm) naszych przyszłych podwykonawców, to czy można również nie wpisywać części zamówienia publicznego, które wykonawca zamierza zlecić podwykonawcom?

Minister czy Ministerstwo – jak prawidłowo przekazać kopię odwołania do Prezesa KIO

21/05/2018

W dniu 15 marca 2018 r. Minister Cyfryzacji rozstrzygnął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, na Zaprojektowanie, budowę i wdrożenie Platformy e-Zamówienia wraz z usługą hostingu, w następstwie czego w dniu 10 kwietnia Zamawiający podpisał z wybranym wykonawcą umowę na realizację zamówienia. Celem przedmiotowego projektu jest stworzenie zelektronizowanego procesu udzielania zamówień publicznych, co ma za zadanie ułatwić i skrócić postępowania przetargowe prowadzone w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych (Pzp).

Wynagrodzenie za prace wykraczające poza zakres umowy w sprawie zamówienia publicznego

18/05/2018

W ramach realizacji umów w sprawie zamówienia publicznego, w szczególności tych złożonych i skomplikowanych, wielokrotnie dochodzi do sporów pomiędzy wykonawcą a inwestorem co do konieczności wykonania pewnych prac czy robót w ramach już zawartej umowy i ustalonego wynagrodzenia. Wykonawcy w takiej sytuacji starają się przekonać inwestora do zaakceptowania prac dodatkowych i zapłaty na ich rzecz dodatkowego wynagrodzenia. Co jednak w sytuacji gdy prace dodatkowe niezbędne są do wykonania przedmiotu umowy, a inwestor nie jest skłonny do prowadzenia negocjacji? Czy wykonawca robót powinien wstrzymać się z wykonaniem przedmiotu umowy narażając się na zapłatę kar umownych lub odstąpienie od umowy ze strony inwestora?

ALARM, ALARM, ALARM: 19 maja 2018 r. upływa termin na uzupełnienie CEIDG o numer PESEL, pod rygorem wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji z urzędu

15/05/2018

Informujemy, że z dniem 19 maja 2018 r. upływa termin, zgodnie z którym przedsiębiorcy powinni uzupełnić wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej o numer PESEL, w przypadku gdy wpis takiej informacji nie zawiera.

 

Powyższy obowiązek wynika z art. 61 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1893).

 

UWAGA: po upływie terminu 19 maja 2018 r. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej wykreśla przedsiębiorcę, którego wpis nie zawiera numeru PESEL.

RODO w małych i średnich przedsiębiorstwach, pomocy państwa – brak

15/05/2018

Dzień 25 maja 2018 r. kiedy zacznie obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), czyli tzw. RODO zbliż się nieuchronnie. Jednocześnie prace nad krajową ustawą o ochronie danych osobowych są w trakcie procedowania w Sejmie i raczej nie ma szans, aby stosowana ustawa została uchwalona przed ww. datą.

Niniejsze oznacza, że rozporządzenie będzie stosowanie bezpośrednio i każdy podmiot przetwarzający dane osobowe musi się do niego stosować i sam o siebie zadbać. Pomocy państwa – brak.