Opracowania

Wikipedia w służbie Pzp

14/03/2018

Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, tak przy określeniu warunku udziału w postępowaniu, jak i w opisie przedmiotu zamówienia ale i w korespondencji z wykonawcami często posługuje się pojęciami niedookreślonymi lub skrótami myślowymi. Podobnie wykonawcy prowadząc wymianę zdań z zamawiającym tak co do dokumentów, jak i treści oferty oraz ceny, czy też w środkach ochrony prawnej także posługują się swoim słownikiem pojęciowym. To powoduje komplikacje przy prawidłowym rozstrzygnięciu przetargu.

Promowanie wykonawców o jak największym zadłużeniu kredytowym, czy legitymujących się jak najlepszą zdolnością do pozyskania środków finansowych

09/03/2018

Na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) zdolność kredytową wykonawcy należy rozumieć jako zdolność do pozyskania kredytu w wysokości umożliwiającej sfinansowanie zamówienia. Celem żądania informacji o zdolności kredytowej jest zweryfikowanie potencjału (zdolności) ekonomicznej i finansowej wykonawcy.

Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, składana w postępowaniu informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej ma potwierdzać wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy.

Panie Mecenasie to wygraliśmy czy przegraliśmy przed KIO

07/03/2018

O tym, jak bardzo wykonawca, odwołujący się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: KIO lub Izba), czy zamawiający może się zdziwić rozstrzygnięciem Izby, powinna decydować jedynie struktura procesu odwoławczego ustalona m.in. treścią art. 190 ust. 1 w zw. z art. 192 ust. 2 – 4 i ust. 7 i w zw. z art. 180 ust. 3  ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).

Jak wielokrotnie wskazywano w licznych wyrokach KIO, w trakcie postępowania odwoławczego skład orzekający Izby nie może zastąpić i nie zastępuje zamawiającego, dlatego też nie przeprowadza za zamawiającego przypisanych mu ustawowo czynności. Weryfikuje jedynie działania zamawiającego biorąc pod uwagę wyłącznie treść przepisów i ustalony na moment zakończenia rozprawy stan faktyczny i tylko w tym obszarze ocenia zgodność działań lub zaniechań zamawiającego z literą ustawy Pzp. Chociaż trzeba dodać w tym miejscu, że skład orzekający nie jest związany żądaniami odwołującego się i Izba może nakazać np. wprowadzenie innej treści warunku udziału w postępowaniu, czy opisu przedmiotu zamówienia, czy kryterium oceny ofert niż tego żądano w odwołaniu. Ta zmiana może nie satysfakcjonować odwołującego się, może też nie otworzyć mu dostępu do postępowania pomimo uwzględnienia odwołania przez Izbę. Niemniej jednak treść nakazanej zmiany w SIWZ czy ogłoszeniu o zamówieniu musi się mieścić w ramach możliwości jakie daje przepis, którego naruszenie Izba stwierdziła.

Zarząd sukcesyjny

05/03/2018

Prawdopodobnie w okolicy połowy bieżącego roku wejdzie w życie ustawa przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów i przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 06.02.2018r. dotycząca zarządu sukcesyjnego, a więc nowej instytucji prawnej, która znajdzie zastosowanie na wypadek śmierci osoby prowadzącej firmę w formie indywidualnej działalności gospodarczej.

Celem ustawy jest zabezpieczenie działalności przedsiębiorstwa do czasu ostatecznego uregulowania stosunków prawnych związanych ze śmiercią przedsiębiorcy. W chwili obecnej materia ta jest nieuregulowana, co skutkuje szeregiem problemów wynikających z utraty bytu prawnego przedsiębiorcy, który prowadził firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Przerzucenie odpowiedzialności za dokumentację projektową na wykonawcę robót

04/03/2018

Zgodnie z art. 647 k.c. przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia.

Wieloletnią praktyką jest uchylenie się przez zamawiających od odpowiedzialności za wady i braki zakupionej wcześniej dokumentacji projektowej i w konsekwencji przerzucenie na wykonawców ewentualnej odpowiedzialności za nieprawidłowe wykonanie zamówienia, gdy  okazuje się być dokumentacja błędna.

Czy w przypadku podania nieprawdziwych informacji w przetargu wykonawca może dokonać samooczyszczenia

28/02/2018

Czy w przypadku potwierdzenia się faktu podania nieprawdziwych informacji we wniosku o dopuszczenie do udziału w  postępowaniu lub ofercie przetargowej i naruszeniu art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, to wedle art. 24 ust. 8 ustawy Pzp, wykonawca powinien mieć możliwość samooczyszczenia się?

Przepisy ustawy Pzp, wskazują, że w przypadku, gdy wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie art, 24 ust. 1 pkt 13 i 14 oraz 16-20 i art. 24 ust. 5 ustawy Pzp, wykonawca może przedstawić dowody na to, że podjęte przez niego środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności, w szczególności udowodnić naprawienie szkody wyrządzonej przestępstwem lub przestępstwem skarbowym, zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę lub naprawienie szkody, wyczerpujące wyjaśnienie stanu faktycznego oraz współpracę z organami ścigania oraz podjęcie konkretnych środków technicznych, organizacyjnych i kadrowych, które są odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom lub przestępstwom skarbowym lub nieprawidłowemu postępowaniu wykonawcy.

Wykonawcy powinni zdawać sobie sprawę, że każdy zamawiający (zaniechanie w tym zakresie może pociągnąć dla urzędnika odpowiedzialność karną na podstawie art. 231 § 1 kk) ma prawny obowiązek powiadomić organy ścigania jeśli nieprawdziwe informacje w dokumentach przedkładanych w zamówieniu publicznym dotyczą okoliczności o istotnym znaczeniu dla uzyskania zamówienia publicznego. Chodzi tu o takie informacje, które mogłyby przesądzić o podjęciu decyzji korzystnej dla wykonawcy.

KIO rozszerza możliwości wyeliminowania przypadków, kiedy nawet niezamierzone działanie wykonawcy jest kwalifikowane jako zagrażające podejmowaniu właściwych decyzji przez zamawiającego

27/02/2018

W art. 24 ust. 1 pkt 17) ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) jest mowa o lekkomyślności lub niedbalstwie przy przedstawianiu informacji wprowadzających zamawiającego w błąd. Jak się powszechnie przyjmuje o niedbalstwie mówimy w sytuacji gdy osoba podejmująca działania nie przewiduje skutków swoich działań, chociaż powinna i mogła je przewidzieć. a o lekkomyślności jeżeli dana osoba przewiduje skutki swoich działań, ale bezpodstawnie przypuszcza, że ich uniknie.

Większość przedsiębiorców może być zobowiązanych do przestrzegania rygoryzmu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

27/02/2018

Zgodnie z art. 58 ust. 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady  Europejskiego (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, państwa członkowskie zapewniają – zgodnie z niniejszym artykułem i z art. 59–61 – możliwość pociągania podmiotów zobowiązanych do odpowiedzialności z tytułu naruszeń przepisów krajowych transponujących niniejszą dyrektywę. Wszelkie wynikające stąd kary lub środki muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Oprócz oczywiście sankcji karnych, stosownie do powyższego jeden z katalogów kar administracyjnych został określony w art. 149 ust. 1 projektu ustawy z dnia 15 stycznia 2017 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i przewiduje jawną publikację informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów ustawy przez tę instytucję, nakaz zaprzestania podejmowania przez instytucję obowiązaną określonych czynności, cofnięcie koncesji lub zezwolenia albo wykreślenie z rejestru działalności regulowanej, zakaz pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym osoby odpowiedzialnej za naruszenie przez instytucję obowiązaną przepisów ustawy,  przez okres nie dłuższy niż rok oraz karę pieniężną.

Prawidłowe przygotowanie oferty i kalkulacja ryzyka w systemie PPP

26/02/2018

W toku dialogu konkurencyjnego, który jest optymalnym trybem prowadzenia postępowania w formule partnerstwa publiczno – prywatnego, proces związany z opisem przedmiotu zamówienia ma charakter dynamiczny, jest zwykle rozciągnięty w czasie. Ale tak jak w klasycznych postępowaniach o zamówienie publiczne, ostateczny kształt dookreśla się przed terminem składania ofert i w taki sposób aby gwarantować porównywalność ofert i konkurencyjność postępowania. W żadnym też miejscu ustawodawca nie zwolnił organizatora postępowania z przestrzegania fundamentalnych zasad dla prawidłowej konstrukcji opisu przedmiotu zamówienia jakimi są jednoznaczność i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia oraz przestrzeganie uczciwej konkurencji.