Opracowania

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne w sprawie zamówień innowacyjnych oraz w sprawie aspektów społecznych w zamówieniach publicznych

15/12/2017

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne w dwóch projektach:

 

  • konsultacje w sprawie zamówień innowacyjnych (do 2 stycznia 2018 r.)

 

  • konsultacje w sprawie aspektów społecznych w zamówieniach publicznych
    (do 1 marca 2018 r.).

 

 

Punktem wyjścia konsultacji w sprawie zamówień innowacyjnych jest projekt wytycznych (niestety, dostępny tylko w języku angielskim).

Więcej informacji na temat tych konsultacji znajdziecie Państwo na stronie: https://ec.europa.eu/growth/content/targeted-consultation-draft-guidance-public-procurement-innovation_pl.

Na tej stronie jest też dostępny formularz, za pośrednictwem którego można przedstawić swoje stanowisko. Pytania są po angielsku, ale można udzielać odpowiedzi w języku polskim.

 

Więcej informacji na temat konsultacji w sprawie aspektów społecznych w zamówieniach znajdziecie Państwo na stronie: https://ec.europa.eu/info/consultations/commission-guide-socially-responsible-public-procurement_en.

 

Formularz konsultacji w sprawie aspektów społecznych jest dostępny również w języku polskim:  https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/0e4c2b92-b5ff-4725-9cc7-5e45d0c39de7?draftid=97600824-00e4-4e16-b4ff-45395168d826&surveylanguage=PL .

 

Wynagrodzenie ryczałtowe a klauzula umowna nakazująca uwzględnić w nim prace niewynikające z dokumentacji projektowej

07/12/2017

Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane, za którego wykonanie otrzyma wynagrodzenie ryczałtowe, kalkulując wynagrodzenie za to zadanie zawsze musi uwzględnić ryzyko wiążące się z charakterem wynagrodzenia. Przyjmuje się bowiem, że wynagrodzenie to – niezależnie od czasu trwania umowy – nie podlega zmianie (podwyższeniu), to twarda logika wskazuje, że wzrost ceny materiałów, cen usług świadczonych przez podwykonawców, kosztu pracowników wykonawca powinien wliczyć w cenę ryczałtową.

Przystępujący pomimo, że uczestniczył w rozprawie przed KIO, to został pozbawiony swojego statusu na etapie wyrokowania

05/12/2017

Wciąż brak pewności i stabilności orzeczniczej w zakresie interesu do wnoszenia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, co odbija się  zawsze na jednej stronie sporu – wykonawcy. Bowiem na rozchwianym orzecznictwie zawsze traci środki finansowe lub ponosi koszty albo przedsiębiorca występujący jako odwołujący się albo jako przystępujący. Zatem wykonawca dążący do doprowadzenia postępowania do zgodności z ustawą Prawo zamówień publicznych nie dość że musi wyłożyć własne pieniądze, czy ponieść często nie małe koszty jest obarczony ryzykiem, czy Izba dopuści go do rozprawy.

Zwiększenie wpływu inwestycji publicznych poprzez skuteczne i profesjonalne zamówienia publiczne

05/12/2017

Strasburg, 3 października 2017 r.

Komisja Europejska – Komunikat prasowy

Aby wzmocnić jednolity rynek oraz w ramach nieustannych wysiłków na rzecz pobudzania inwestycji w UE, Komisja przedstawiła dziś inicjatywę mającą na celu udzielanie zamówień w sposób bardziej skuteczny i zrównoważony, przy pełnym wykorzystaniu technologii cyfrowych w celu uproszczenia i przyspieszenia procedur.

Wiceprzewodniczący do spraw miejsc pracy, wzrostu, inwestycji i konkurencyjności Jyrki Katainen skomentował: Od objęcia urzędu w listopadzie 2014 r. umieściliśmy inwestycje w centrum uwagi, w szczególności poprzez przyciągnięcie kapitału prywatnego za pomocą planu inwestycyjnego dla Europy. Chcemy teraz w pełni wykorzystać potencjał zamówień publicznych, zapewniając, by 2 bln euro wydawane rocznie na usługi i produkty publiczne pobudzały naszą gospodarkę, stymulowały innowacje i przyczyniały się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.

Elżbieta Bieńkowska, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, dodała: Zachęcamy organy publiczne do strategicznego wykorzystywania zamówień publicznych jako narzędzia umożliwiającego lepsze wykorzystywanie pieniędzy podatników i przyczynianie się do tworzenia bardziej innowacyjnej, zrównoważonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i konkurencyjnej gospodarki. Komisja będzie nadal wspierać państwa członkowskie w tym zakresie i zwraca się do władz publicznych na wszystkich szczeblach instytucji rządowych oraz do innych zainteresowanych stron o podjęcie współpracy w ramach szerokiego partnerstwa.

Usunąć z SIWZ zastrzeżenie obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę części zamówienia uznanych za kluczowe

02/12/2017

Sformułowanie warunków udziału w postępowaniu oraz opisanie przedmiotu zamówienia częstokroć ma decydujący wpływ na wynik postępowania. Jednak trzeba pamiętać, iż każda specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawsze w jakiś sposób ogranicza konkurencję, dlatego nie można się dziwić, że ci z wykonawców, którzy czują się na siłach wykonać dane zamówienie, kwestionują postanowienia wykluczające ich z postępowania. Jednym z takich postanowień może być warunek dotyczący doświadczenia powiązany z zastrzeżeniem osobistego wykonania zamówienia, co uniemożliwia w takim obszarze posiłkowanie się zasobami podmiotów trzecich na zasadach art. 22a ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp). Kwalifikowaną postacią zaostrzenia wymagań stawianych wykonawcom jest też takie ukształtowanie postępowania, gdzie to producent urządzenia będzie w zasadzie decydował o tym, kto złoży ofertę najkorzystniejszą, i on też realnie zakreśli krąg konkurencyjności danego zamówienia. Analiza  powyższych przypadków odbywa się poprzez zweryfikowanie, czy zamawiający nie postawił wymagań ponad obiektywnie uzasadnione potrzeby.

Zamawiający mógł i powinien zwiększyć kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej oferty, a przynajmniej podjąć takie działania

30/11/2017

Zamawiający najczęściej w sposób suchy informują wykonawców, iż unieważniają postępowanie gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.  Unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy jest prawnie dopuszczalne jedynie w warunkach wystąpienia przesłanek określonych w tym przepisie. Pierwsza z nich to sytuacja, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Druga zaś to okoliczność uniemożliwiająca zamawiającemu zwiększenie kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty. Ale przecież zwłaszcza w sytuacji, gdy ceny rynkowe złożonych ofert wskazują, iż oszacowanie przedmiotu zamówienia dokonane jest błędnie lub środki przeznaczone na jego realizację celowo zaniżone, trudno jest mówić o racjonalność zamawiającego, który nie liczy swoich kosztów, kosztów przedsiębiorców i zmierza do ogłoszenia nowego przetargu.

Problematyczne dla zamawiających i wykonawców sumowanie doświadczenia wynikającego z różnych umów

29/11/2017

Wydany 4 maja 2017 r. wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C‑387/14 (Esaprojekt) mocno zatrząsnął polskimi zamówieniami publicznymi, kwestionując kilka twierdzeń, które miały wręcz status dogmatów. Jak się wydaje w świetle dotychczasowego orzecznictwa KIO kwestia tego, czy tezy zawarte w powyższym wyroku pozostają aktualne pod rządami nowych dyrektyw w sprawach zamówień publicznych, została przesądzona na tak. Orzecznictwo Izby jak i wypowiedzi doktryny koncentrują się jednak póki co na czterech pierwszych tezach powyższego wyroku, zwłaszcza zaś na kwestii możliwości następczego powoływania się na doświadczenie podmiotu trzeciego. Tymczasem nie mniej interesująca i przynajmniej potencjalnie istotna dla praktyki zamówień publicznych jest teza piąta orzeczenia TSUE. Trybunał wskazał w niej, że: „artykuł 44 dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że dopuszcza on, by wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja zamawiająca wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich.”

Zatrzymanie wadium, a termin przedłożenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy

28/11/2017

Życie codzienne i praktyka uczestników postępowania publicznego nie przestają zaskakiwać. Przepisy wydawałoby się, że o oczywistym i ustalonym brzmieniu, w wykładni zamawiających mogą nabrać nowego charakteru i stać się powodem do długiej batalii sądowej.

Jak dobrze wiadomo zamawiający może (nie musi) żądać ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zabezpieczenie to wnosi wykonawca w formie przez siebie wybranej, ale jedynie z enumeratywnie wymienionych w ustawie Pzp. Zabezpieczenie ma służyć pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Należy dalej zauważyć, że nie wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy – jeżeli było wymagane – i do tego, jeżeli zamawiający żądał wniesienia wadium jest z jedną podstaw do zatrzymania tegoż wadium (art. 46 ust. 5 pkt 2) ustawy Pzp). Stosownie do przytoczonego przepisu, zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Pojawia się więc pytanie co rozumieć pod pojęciem „nie wniósł” wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy?

Wykluczenie fakultatywne – jak się przed nim uchronić

25/11/2017

Przesłanki wykluczenia wykonawcy z przetargu publicznego podzielone są na obligatoryjne i fakultatywne. W przypadku przesłanek obligatoryjnych nie istnieje możliwość, aby zamawiający uchylił ich zastosowanie względem wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Zaś w przypadku przesłanek fakultatywnych, zamawiający może wprowadzić do SIWZ wszystkie przewidziane w art. 24 ust. 5 przesłanki, jedynie część z nich lub może w ogóle zrezygnować z wykluczania wykonawców z przetargów w sytuacjach wskazanych tym przepisem.