Uczciwość zamawiającego do weryfikacji
Tytułem wstępu należy podnieść, iż zgodnie z art. 2 uchylonej Dyrektywy 2004/18/WE: „Instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty”, zaś w aktualnej Dyrektywie 2004/18/WE odpowiedni przepis znajduje się w artykule 18 Zasady udzielania zamówień 1. Instytucje za mawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty i proporcjonalny”.
Pojęcie konfliktu interesów obejmuje dowolną sytuację, w której członkowie komisji przetargowej lub kierownik zamawiającego zaangażowani w przygotowanie postępowania i jego przeprowadzenie biorą w nim udział lub mogą wpłynąć na jego wynik, a mają bezpośrednio lub pośrednio interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który można postrzegać jako zagrażający ich bezstronności i niezależności w związku z prowadzonym postępowaniem. Uczciwość zamawiającego można zweryfikować także następczo, poprzez nałożenie korekt finansowych, poprzez odpowiedzialność z tytułu naruszenia finansów publicznych, czy poprzez prawa karne, albo wszystkimi tymi metodami na raz.