Unieważnienie wezwania do wyjaśnienia ceny
Każda czynność przewidziana w ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp), począwszy od złożenia oferty i następujących po niej czynności, co do zasady ma charakter jednorazowy. Ustawa Pzp, używa zwrotu „wzywa”, czy „może wezwać”, co oznacza właśnie jednokrotne wezwanie w trybie art. 26 ust.3 i 4, jak również na tle art.87 ust.1, 90 ust 1 i 1a ustawy Pzp.
Co prawda orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej wypracowało odstępstwa od zasady jednorazowego wezwania wykonawcy, ale zawsze są one rozpatrywane jako działania zamawiającego o charakterze wyjątkowym, dopuszczalne tylko wówczas, gdy na skutek poprzedzającego wezwania i udzielonych wyjaśnień u zamawiającego zrodziły się kolejne wątpliwości. I co należy jeszcze dodatkowo podkreślić, po pierwsze zamawiający jako profesjonalista już pierwsze wezwanie do wykonawcy powinien sformułować fachowo, czyli precyzyjnie, a po drugie dla zamawiającego jako profesjonalisty nie wystarczy wezwania uargumentować ogólnie i nieokreślonymi wątpliwościami.
Innymi słowy, brak należytej staranności zamawiającego nie może być usprawiedliwieniem dla dyskryminowania wykonawcy oraz narażania go na niepotrzebne koszty związane z przygotowaniem stosownych do wezwania oświadczeń i dokumentów.