Wada czy nie wada, oto jest pytanie
r.pr. Mateusz Pająk
Obecnie możemy zaobserwować dalsze perturbacje związane z interpretacją przepisów dotyczących unieważnienia postępowania obarczonego niemożliwą do usunięcia wadą. Źródłem problemów wydaje się być treść nowego prawa zamówienia publicznych.
Pod rządami poprzedniej ustawy przyjmowano, iż zaistnienie niemożliwej do usunięcia wady, uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego jest bezpośrednio związane z przesłankami unieważnienia umowy określonymi w art. 146 ust. 1 i 6 ustawy Pzp 2004. Należy przy tym wyjaśnić, iż w ust. 1 zostały określone wąski katalog sytuacji w których umowa o zamówienie powinna podlegać unieważnieniu np. udzielenie zamówienia bez zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu. W ust. 6 opisano natomiast kompetencje Prezesa UZP do wystąpienie o unieważnienie umowy w każdej sytuacji, w której doszło do naruszenia przepisów ustawy przez Zamawiającego, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania.