Kiedy osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podlegają wyłączeniu?
Zamówienia publiczne są sferą działania administracji publicznej szczególnie wrażliwą na zagrożenia korupcyjne i działania w ramach konfliktu interesów. Zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, „organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. Zasada praworządności ściśle się więc wiąże z zagadnieniem konfliktu interesów i wyklucza branie pod uwagę jakichkolwiek preferencji osobistych czy majątkowych. Z powyższym łączy się art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej który stanowi, że wszyscy są równi wobec prawa i mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Trybunał Konstytucyjny wskazał w swoim orzecznictwie, że „wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą istotną w równym stopniu mają być traktowane równo, a więc według równiej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących, jak i faworyzujących” (Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 marca 1998 roku (K 24/97, OTK 1998, nr 2, poz. 13). Zasada legalizmu łączy się więc z zasadą równości.
Ustawa Prawo zamówień publicznych określa zasady wyłączeń dla osób, których bezstronność w rozstrzyganiu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, przewodnimi zasadami zawsze są zasada bezstronności i obiektywizmu osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia została wyrażona w art. 7 ust. 2 ustawy Pzp.