Prawo Unii Europejskiej nie sprzeciwia się temu aby dopuścić do wniesienia i rozpatrzenia odwołania przez oferenta którego oferta jest ostatecznie odrzucona
Dekadę temu stworzono nierównorzędny status stron tak w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jak i w zakresie pozycji w sporze o zamówienie publiczne, wreszcie na etapie realizacji zadania publicznego.
Krajowa Izba Odwoławcza sprawuje kontrolę, czy postępowanie jest prowadzone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz czy zamówienie jest udzielane wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Dlatego też nie powinna zawężać sposobu rozumienia interesu do wniesienia odwołania, pomijając swoją rolę jako kluczowego strażnika legalności wydatkowania środków publicznych w systemie zamówień publicznych. Liczyć się powinno tylko to, czy realnie środki publiczne będą wydatkowane prawidłowo.
Instytucje Unii Europejskiej, a taką jest przecież Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) dysponują szerokim zakresem uznania, choć przy jednoczesnym poszanowaniu gwarancji przyznanych przez porządek prawny Unii.