Zamawiający nie może utożsamiać interesu publicznego ze swoim interesem
Celem postępowania o udzielenie zamówienia jest wybór oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego. Zniweczenie tego celu może nastąpić wyłącznie w okolicznościach wskazanych w ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp). Przede wszystkim więc zamawiający po wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia jest zobowiązany lojalnie do ogłoszonych warunków i zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy Pzp, prowadzić postępowanie w celu zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dlatego też unieważnienie postępowania zawsze musi być postrzegane jak wyjątek, a przepisy w tym obszarze wykładane ostrożnościowo i zawężająco. Tak też w przypadku unieważnienia przetargu na podstawie ustawowych przesłanek wskazanych w art. 93 ust. 1 ustawy Pzp, które mają charakter numerus clausus (katalogu zamkniętego) i nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej. Aby więc zamawiający mógł legalnie zastosować ów przepis, to musi wykazać łącznie spełnienie wszystkich przesłanek, a mianowicie:
– po pierwsze, wystąpiła istotna zmiana okoliczności,
– po drugie, której nie można było wcześniej przewidzieć,
– po trzecie powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym.
Osią sporu z wykonawcami stanie się oczywiście kwestia wykazania zaistnienia, bądź nie, wszystkich na raz przesłanek w danym postępowaniu. Gdyż zamknięty katalog wskazany w ww. przepisie, nie daje możliwości unieważniania postępowania na podstawie subiektywnej oceny zamawiającego.