Słów kilka na temat wadium – obowiązek zgłoszenia żądania wypłaty z gwarancji ubezpieczeniowej w terminie jej obowiązywania
r.pr. Ewelina Toborek
Wadium stanowi istotny element zamówienia publicznego. Konsekwencją jego nieprawidłowego złożenia w postępowaniu może być odrzucenie oferty. Ostatnio zaobserwować można spór w zakresie tego czy zapis znajdujący się w treści gwarancji ubezpieczeniowej, zgodnie z którym obowiązek zgłoszenia żądania wypłaty z gwarancji ubezpieczeniowej w terminie jej obowiązywania zabezpiecza interesy zamawiającego przez cały okres związania ofertą, do czego zobowiązuje ustawa Prawo zamówień publicznych (dalej: „Pzp”).
Na początku warto wskazać czym właściwie jest wadium w zamówieniach publicznych. W ustawie Pzp pojęcie to nie zostało zdefiniowane. Określono jedynie zasady ustalenia wysokości wadium, dopuszczalne formy jego wnoszenia, warunki zatrzymania wadium oraz jego zwrotu. Dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów Kodeksu Cywilnego (dalej: „KC”) gdzie z przepisów dotyczących aukcji i przetargu można wywieść, że wadium stanowi zabezpieczenie, wnoszone w formie zapłaty określonej sumy pieniężnej lub zabezpieczenia jej zapłaty, przed uchylaniem się przez wykonawcę od zawarcia umowy, które powinno być ustanowione przed przystąpieniem do przetargu, pod rygorem niedopuszczenia do udziału w nim (art. 704 KC). Skutkiem braku ustanowienia wadium jest zatem niedopuszczenie do udziału w postępowaniu aukcyjnym lub przetargowym.