Brak podziału zamówienia na części może oznaczać świadome uzależnienie się podmiotu publicznego od jednego wykonawcy
Zgodnie z treścią przepisu art. 96 ust 1 pkt 11 ustawy poprzedniej Pzp (pPzp), czy obecnie art. 91 ust. 2 nowej ustawy Pzp (nPzp), zamawiający sporządza protokół, zawierający powody niedokonania podziału zamówienia na części. Oczywistym więc powinno być, iż taka decyzja jest przemyślana, czyli po dokonaniu stosownych analiz rynku tak pod względem przestrzegania zasady konkurencyjności, jak i ryzyk lub zagrożeń związanych z podziałem zamówienia na części w tym konkretnym postępowaniu. Więc protokół musi zawierać rzeczywiste, pełne i racjonalne przyczyn braku takiego podziału.
Naturalnie niewielkie trudności, czy koszty bądź nieznaczne problemy z koordynowaniem działań wykonawców, a tym bardziej wygoda zamawiającego, nie powinny stanowić dostatecznej podstawy do zaniechania podziału zamówienia na części.
Trzeba pamiętać, iż zamawiający ma nie tylko twierdzić ale udowodnić nadmierne trudności techniczne lub nadmierne koszty wykonania zamówienia, czy trudności w skoordynowaniu realizacji zamówienia co poważnie zagrozi właściwemu wykonaniu zamówienia i w konsekwencji powoduje, że podział zamówienia nie jest zasadny.