Opracowania

Profesjonalne samooczyszczenie przed KIO

07/07/2017

Instytucja samooczyszczenia (procedura self-cleaningu) daje możliwość wykazania przez wykonawcę, w toczącym się postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, swojej rzetelności pomimo zaistnienia wobec niego wymienionych podstaw wykluczenia. Przy czym, zgodnie z art. 24 ust. 9 ustawy Pzp, ocena, czy podjęte przez wykonawcę działania można w konkretnych okolicznościach uznać za wystarczające do wykazania rzetelności danego wykonawcy należy do zamawiającego.

Izba nie bada ceny tylko prawidłowość oceny wyjaśnień przez zamawiającego

27/06/2017

Z uwagi na brzmienie art. 180 ust. 1 Pzp, Izba w ogóle nie bada ceny zaoferowanej przez wykonawcę, ale tylko samą czynność zamawiającego, tj. czy prawidłowo ocenił złożone przez wykonawcę wyjaśnienia, i czy prawidłowo zaniechał odrzucenia oferty danego wykonawcy. I tylko tej też perspektywy Izba oceni prawidłowość czynności bądź zaniechania zamawiającego w kwestii dopuszczalności powtórnego wezwania do wyjaśnień.

Rażąca niedbałość wykonawcy, to działanie w sposób zamierzony lub w warunkach rażącego niedbalstwa

19/06/2017

Ustawodawca krajowy, implementując do prawa krajowego art. 57 ust. 4 lit. h Dyrektywy 2014/24/UE (korespondujący z brzmieniem wcześniejszego art. 45 ust. 2 lit. g Dyrektywy 2004/18/WE) wprost wskazał, iż działanie wykonawcy w zakresie złożenie nieprawdziwych informacji nie musi mieć charakteru umyślnego, ale może być to również działanie nieumyślne, tj. działanie niedbałe.

Nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie w błąd może nastąpić zarówno przez przekazanie informacji nieprawdziwej w podanym powyżej znaczeniu, jak i w następstwie zaniechania przekazania (ukrycia, zatajenia) informacji prawdziwej (zgodnej z rzeczywistością) – oba te przypadki należy odnosić do pojęcia złożenia nieprawdziwych informacji.

Wprowadzenie w błąd zamawiającego przez lekkomyślność wykonawcy

10/06/2017

Zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp, z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawi informacje wprowadzające w błąd zamawiającego mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Przepis ten jest niezwykle groźny w skutkach dla wykonawcy, gdyż przy jego zastosowaniu nie ma potrzeby wykazywania przez zamawiającego zamiaru wykonawcy, wystarczy już wina nieumyślna.

Proste kroki do wielkich zmian – jak dzięki transparentności oszczędza się duże pieniądze

06/06/2017

Transparentność jest warunkiem sine qua non dla konkurencyjnych zamówień publicznych. Zadbanie o ten jeden element otwiera zamówienia dla szerokiej grupy przedsiębiorców, co przekłada się na realne, wysokie oszczędności u zamawiających. Zaś okoliczność, iż zamawiający wydatkują prywatne środki podatników powoduje, że każdy obywatel powinien być żywo zainteresowany, by wprowadzić w Polsce dwa narzędzia, znacznie zwiększające transparentność w zamówieniach publicznych.

JEDZ może się różnić w postępowaniach, gdyż zakres informacji wskazuje Zamawiający

04/06/2017

Uwzględniając zmiany wprowadzone ustawą z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020), która weszła w życie w dniu 28 lipca 2016 r., zamawiający w ogłoszeniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia wskazuje wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. Głównym dokumentem stało się aktualne na dzień składania ofert oświadczenie składane na formularzu Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (zwanego dalej: „JEDZ”). Jednak zakres ujawnionych w nim informacji, które będą stanowić wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w danym postępowaniu, wskazuje zawsze zamawiający. To oznacza że JEDZ-e mogą się za każdym razem różnić, więc wypełnienie dokumentu wymaga podwyższonej koncentracji i każdorazowo indywidualnego podejścia ze strony wykonawcy.

NOKAUT SYSTEMU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – ZAMAWIAJĄCY I WYKONAWCY SĄ W SZOKU BO NADESZŁA NORMALNOŚĆ

19/05/2017

Rewolucja nadeszła i uchwyci już dziś wszystkie przetargi będące w toku, a nawet te w których na dziś nie podpisano umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zatem od dziś należy się spodziewać nie tylko zmiany praktyki zamawiających ale i wyniki przetargów nawet tych rozstrzygniętych, gdzie jeszcze nie podpisano umowy. Może się okazać że nie zostanie kamień na kamieniu.

Brak środków na sfinansowanie zamówienia nie powinno być łatwą przesłanką do unieważnienia postępowania

16/05/2017

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty. W orzecznictwie KIO przyjmuje się powszechnie, że w takim wypadku wykonawca nie może domagać się zwiększenia środków przez Zamawiającego, że zwiększenie to uprawnienie a nie obowiązek Zamawiającego, zatem nawet nie musi sprawdzać, czy ma dodatkowe środki. Jest to z pewnością mechanizm do wpływania przez zamawiającego na to komu zamówienia ostateczni udzieli lub nie, dlatego warto się temu problemowi bliżej przyjrzeć.